6 immunerősítő étel

22 fok október közepén??
Igen, az idei ősz ilyen.

Érdemes azonban vigyázni ezzel az idővel, mert talán ilyenkor a legkönnyebb megfázni, hiszen amikor a nap süt, akkor meleg van, de mikor elbújik egy felhő mögé, akkor viszont hűvösebb a levegő.

A sok szabatéri programlehetőség kihasználása mellett még arra is jó ez az őszi idő, hogy elkezd erősíteni az immunrendszeredet. Nem, még nincs késő hozzá, ezért nyugodtan kezdj bele, akár a mai nap. Hoztam néhány olyan ételt, mely immunerősítő hatással bírhat, ezért első lépésként ezeket érdemes a mindennapjaidba beilleszteni.

Nézzük őket sorban…

Immunerősítő ételek, melyek közül bátran válogathasz:

1. Gomba

Nekem az a tapasztalatom, hogy viszonlag kevés gombát fogyasztanak az emberek, pedig nagyon sok értékes tápanyag van benne. Gazdag antioxidánsokban, illetve B-vitamint is tartalmaz, ami fontos szerepet játszik az egészséges immunrendszer felépítésében.

A gombával szerintem remekül passzol a hidegen sajtolt dióolaj (ide kattints érte). Akár egy szendvicskrémként, akár sütve készíted el. Arra azonban figyelj, hogy ha sütöd a gombát, akkor a dióolajat (vagy másfajta olajat) mindig a végén add hozzá és ezzel együtt már ne melegítsd az ételt – azért, hogy ne sérüljenek az olaj értékes összetevői.

2. Káposzta

Talán nem lepődsz meg azon, hogy a káposzta helyet kapott ebben a felsorolásban, hiszen az egyik legértékesebb étel ebben az időszakban. Tele van értékes tápanyagokkal és rendkívül sokféleképpen fogyaszthatod – savanyítva nagyon sokáig eláll, de főzve, párolva vagy csak úgy nyersen, önmagában is kiváló választás.

A savanyított káposzta mellé tökéletesen passzol a hidegen sjatolt tökmagolaj (ide kattints érte). Igazi nyerő páros.

3. Grépfruit

Az egyik legjobb gyümölcs, ha immunerősítésről van szó. Jó adag C-vitamint tartalmaz és segíthet megelőzni, valamint leküzdeni az influenzát. Készíthetsz például reggeli turmixot a felhasználásával.

4. Brokkoli

A brokkolit érdemes párolva fogyasztani, hogy meg tudd őrizni az értékes összetevőit. Ha kész, akkor ne bolti önteteket tegyél rá, hanem jó minőségű hidegen sajtolt olajat. Laktatóbb és sokkal egészségesebb lesz így. A brokkoli tartalmaz A- és C-vitamint. De ha leöntöd hidegen sajtolt olajjal, akkor sok értékes telítetlen zsírsavakhoz is hozzájuttathatod a szervezetedet.

5. Cékla

A cékla egy igazi vitaminbomba. Én nagyon szeretem! B- és C-vitamin, karotin, kalcium, foszfor, folsav és vas is található benne. A népi gyógyászatban használták vérképzésre, májtiszításra, nátha esetén is. A cékla nagyon finom savanyúságként elkészítve, de önmagában gyümölcsturmixhoz is adhatod, amit kiegészítesz hidegen sajtolt olajjal. Elég markáns az íze nyersen, ezért kezdetben csak egy keveset tegyél a turmixba.

6. Zab

Rendkívül értékes fehérjeforrás, kimagasló az esszenciális aminosav-tartalma. Sok ásványi anyag, például mangán, magnézium, szelén, vas, kalcium, cink és réz található benne, illetve a vitaminok közül a B- és E-vitamin tartalma jelentős.

Reggelire vagy vacsorára készíts zabkását, melyhez közvetlenül fogyasztás előtt (mikor már kicsit kihűlt) adj egy kanálnyi hidegen sajtolt dióolajat (ide kattints a dióolajért).

Ezek az ételek mind könnyen  beilleszthetők a mindennapokba.

De van még egy jótanácsom!

Az immunrendszer megfelelő működéséhez fontos az is, hogy jó minőségű telítetlen zsírsavakhoz juttasd hozzá a szervezetedet. Ha ez nem megy az ételekkel, akkor választhatod azt a megoldást, hogy önmagukban, kúraszerűen fogyasztod a hidegen sajtolt olajokat.

Mit jelent a kúraszerű olajfogyasztás?

Azt jelenti, hogy az általad kiválasztott hidegen sajtolt olajból minden reggel, éhgyomorra elfogyasztod a javasolt fogyasztási mennyiséget (általában 1 evőkanálnyit) és ezt folytatod minimum 3 hónapig.

Ezt jelenti egy kúra. Azért fontos, hogy ne csak 1-2 kanálban gondolkodj, mert ezek az olajok nem gyógyszerek, akkor tudják inkább kifejteni hatásukat, ha folyamatosan fogyasztod őket.

Igen, jól látod! A legjobb, ha önmagában éhgyomorra fogyasztod el. Még jobb, ha tudsz is várni az olaj elfogyasztása után kb. 15 percet és csak ezután reggelizel. Ha rendszeresen fogyasztasz fekete teát vagy fekete kávét, akkor ezek elfogyasztásával is várj legalább 15 percet – a jobb felszívódás érdekében.

Ha azonban ez semmilyen formában nem megy, akkor se keseredj el. Ebben az esetben azt javaslom, hogy idd meg az olajat és igyál rá egy korty vizet vagy gyümölcslevet. Legjobb a sötét színű gyümölcslé, illetve fontos, hogy kerüld a citrusféléket közvetlenül az olaj elfogyasztása után.

Ha így sem, akkor azt javaslom, hogy keverd bele az ételeidbe a napi adagodat. Például szendvicskrémbe, natúr joghurtba vagy zabkásába. A lényeg, hogy ne hevítsd az ételeket az olajjal együtt, mert a hidegen sajtolt olajnak pont az a legnagyobb értéke, hogy mi sem hőkezeljük a készítés során.

 

 

Tetszett? Akkor kattints és oszd meg!Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..