Olajozott életmódváltás – hízlalnak-e a hidegen sajtolt növényi olajok?

Amögött, hogy életmódváltás mellett döntesz, többféle ok is húzódhat.

Lehet, hogy:
– egy betegség miatt határozod el magad
– fogyni szeretnél és ezért változtatsz
– egy betegséget, problémát szeretnél megelőzni
– egy családtagod betegsége miatt döntesz úgy, hogy változtatsz
– csupán egészségesebben szeretnél élni?

Sokféle indok egy cél érdekében! A legfontosabb cél, az egészséged érdekében!

Az elmúlt hetekben több olyan kérdést is kaptam, mely arról szólt, hogy a kérdező nagyon szeretné beilleszteni a mindennapi étkezéseibe a hidegen sajtolt olajokat, mert nagyon sok jót hallott róluk, de fél, hogy az olajok napi, rendszeres fogyasztása súlytöbbletet eredményez nála.

Egy másik levélíró arról kérdezett, hogy a fogyókúrája alatt is fogyaszthatja-e hidegen sajtolt olajokat, mert nem biztos benne, hogy nem visz be a fogyasztásukkal túl sok plusz kalóriát.

Amikor ilyen kérdéseket kapok, mindig arra szoktam felhívni a levélírók figyelmét, hogy az életmódváltás során kiválasztott ételeknél a mennyiségi tényezők mellett a minőségre is nagy hangsúlyt kell fektetni.

Elmondom, hogy mire gondolok pontosan.

Az egyértelmű, hogy ha fogyásról van szó, akkor a bevitt kalóriának kevesebbnek kell lenni, mint amennyit a szervet felhasznál, így rákényszerül, hogy a saját zsírtartalékaibaól fedezze a hiányzó részt. Mindemellett azonban a kalória mennyiségén túl kiemelt figyelmet kell fordítani a kiválasztott ételek tápanyagösszetételére. Lehet, hogy egy étel nagyon alacsony kalóriatartalmú és úgy gondolnád, hogy jól illeszkedik a fogyókúrádba, azonban az esetleges alacsony tápanyagtartalom miatt semennyire nem szolgálja az egészségedet.

Egy életmódváltásnál és egy fogyókúránál is fontos, hogy mindig központi szerepet kapjon az, hogy a szervezet megkapja a számára szükséges vitamnokat és ásványi anyagokat. Ha az étkezés túlságosan elmegy abba az irányba, hogy csak alacsony kalóriatartalmú ételeket fogyasztasz, akkor hosszú távon nem hogy jót nem teszel a szervezeteddel, hanem egyenesen ártasz is neki.

A sokoldalúságra kell törekedni. Arra, hogy a mindennapi táplálkozásod során megfelelő arányban jelen legyenek a zsírok, a szénhidrátok, a rostok és a fehérjék, valamint a szükséges vitaminok és ásványi anyagok.

Igen, itt érkeztünk el a címben felvetett problémához – a zsír kérdéséhez. Az, aki teljesen kiiktatja étkezéséből a zsírokat, szintén több kárt okoz, mint elsőre gondolná. Szinte teljesen megfosztja magát ugyanis a zsírban oldódó vitaminoktól, melyekre nagy szüksége van a szervezetnek.

Itt is okosan kell választani. A telített zsírok helyett érdemes a telítetlen zsírsavakat választani, melyek megtalálhatók a hidegen sajtolt növényi olajokban is. Az általunk készített GastrOlajokban szinte kivétel nélkül 80% felett van a telítetlen zsírsavak aránya a telített zsírsavakhoz  képest (GastrOlaj hidegen sajtolt olajainkat ide kattintva nézheted meg). Nagyon könnyen beilleszthetők az étrendben, hiszen nagyszerűen ízesítik az egyszerű zöldségeket, kiváló ízt kölcsönöznek a szendvicskrémeknek és különlegesség teszik a legegyszerűbb sülteket is. Ha kalóriát szeretnél számolni, akkor tudnod kell, hogy 1 g olaj körülbelül 9 kalóriát tartalmaz.
Tudom, hogy sok helyen olvasod, hogy kerüld a bő olajban való sütést, főzést. Ezzel én is egyetértek. Azonban ha nem tudsz lemondani például a rántott húsról, akkor egy sokkal egészségesebb és kevésbé hízlaló változat, ha úgy készíted el, hogy bepanírozod a húsokat, majd a sütőben, sütőpapírra helyezve, egy kis olívaolajjal vagy hidegen sajtolt napraforgóolajjal megkenve sütöd meg (sütési idő felénél fordítsd meg!). 🙂

A lényeg, hogy ne hevítsd a hidegen sajtolt olajokat. Ezeknek az olajoknak ugyanis abban rejlik a legnagyobb értékük, hogy a készítésük során nem használunk magas hőmérsékletet. Nem csak sajtolás során nem hevítjük a magokat, hanem sajtolás előtt sem. Az olaj hőmérséklete a sajtolás során nem emelkedik 40°C fok fölé, így meg tudjuk őrizni az olajos magvak értékes vitamin és ásványi anyagait.

Sajnos azonban a boltok polcain nem minden olaj megbízható. Egyáltalán nem mindegy, hogy melyiket választod, hiszen sokféleképpen készülhetnek. Sajnos sokan pirítják, hevítik a magokat, majd utána használnak hidegsajtolásra alkalmas gépeket és egyszerűen ráírják, hogy hidegen sajtolt olaj. Az igazság az, hogy valóban olyan géppel sajtolják, de a sajtolás előtti hevítés már jelentős mértékben roncsolhatja az olajos magvak értékes összetevőit.

Mindig légy körültekintő, kérdezz és járj utána, hogy biztosan jó minőségű, valódi hidegen sajtolt olajat vásárolj. Ha kérdésed lenne, akkor írj nekem az info[kukac]gastrolaj.hu címre, ha pedig szeretnél többet tudni az olajokról, felhasználásukról és jótékony hatásukról, akkor jó szívvel ajánlom figyelmedbe Olajozott egészség című könyvemet. Nézd meg, hogy mi mindenben segíthet neked!

Ha valódi hidegen sajtolt olajokat szeretnél vásárolni, akkor pedig nézz szét webáruházunkban és válogass kedvedre!

Webáruházunkat ide kattintva érheted el!

 

Üdvözöllek!

A hidegen sajtolt olajok lelkes kutatójaként szeretném megmutatni neked, hogy milyen sokoldalúan felhasználhatók a hidegen sajtolt olajok, mennyi jótékony hatásuk van és milyen sokrétűen beilleszthetők a hétköznapjaidba.

A cél, hogy megőrizzük egészségedet!

Azért, hogy hiteles információkat adhassak neked, folyamatosan konzultálok szakemberekkel, rengeteget olvasok és képzem magam. Nemrég elvégeztem egy Életmód- és Táplálkozási Tanácsadó képzést, így már szélesebb körben is segíteni tudok neked egészséged megőrzésében.

Tetszett? Akkor kattints és oszd meg!Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..