Gyermekeink egészsége a növényi olajok szemszögéből

Nagy pillanat mindenkinek az életében az, amikor szülővé válik. Ilyenkor az ember hajlamos átgondolni az életét, az elmúlt és a jövőbeni időszakot. Próbálja elképzelni azt, hogy mi fog megváltozni az életében, valamint azt, hogy hogyan fog megfelelni mindazoknak az elvárásoknak, melyet az új élethelyzet támaszt majd.
 
Nem volt ez másképp nálunk sem. Amikor eldöntöttük, hogy családot szeretnénk, akkor tudtuk, hogy életünk gyökeresen meg fog változni. Még nem tudtuk, hogy miben, de azt éreztük, hogy minden másképp lesz.
Valahol mindketten éreztük azt is, hogy attól a perctől kezdve, mikor megszületik a gyermekünk minden átértékelődik majd. A fontossági sorrend a mindennapokban új formát vesz.
Persze próbáltuk átgondolni azt is, hogy majd hogy fogjuk nevelni Őt. Mit tudunk megtenni azért, hogy kezdetben egészséges és boldog gyermek, majd egészséges és boldog felnőtt váljon belőle.
 
Mivel 5 évvel ezelőtt, mikor megérkezett első kislányunk még nem ismertük a növényi olajokat, ezért a természetes vitaminokat és ásványi anyagokat gyümölcsök és zöldségek formájában igyekeztünk megadni neki és természetesen kishúgának is. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen minden gyümölcsöt saját gyümölcsfáinkról tudtunk szüretelni, így amiatt nem kellett aggódnunk, hogy tartalmaznak-e esetleg valamilyen egészségre káros vegyszermaradványokat.
 
Most, hogy komolyabban elkezdtünk foglalkozni a növényi olajokkal, sokszor eszembe jut, hogy a gyerekeknek is adhatóak-e ezek a növényi olajok, illetve ha igen, akkor hogyan és milyen mennyiségben.
Többféle kutatási eredményt is találtam, melyek egybecsengően azt mondják ki, hogy zsírokra, zsírsavakra az emberi szervezetnek már az anyaméhben is szüksége van.
A hangsúly tehát nem ezen, hanem a mennyiségi és a minőségi tényezőkön van. 
 
Nézzük először a mennyiséget
Egy 1-3 éves kor közötti gyermek napi energiaszükségletének harmadát kell, hogy kitegye a zsiradékbevitel. Ez körülbelül 40 grammot jelent.
Nem nehéz elképzelni, hogy ez mekkora mennyiség – bő olajban sült húsokra, chipsekre napi szinten biztosan nincsen szüksége gyermekünknek.
Itt azonban eszembe jutott, hogy mikor a hozzátáplálását – vagyis a kisbabáknál a főzelékek, szilárdabb ételek bevezetését – elkezdtük, akkor a doktornő a lelkemre kötötte, hogy 1-1 kiskanál olajat a főzelékekbe mindenképpen tegyek. 
 
A másik fontos pont a mennyiség mellett a minőség. A telített és telítetlen zsírsavakról biztosan hallottatok már. Közülük a telítetlen zsírsavakat (pl. omega-3 és omega-6) kell előtérbe helyezni, mert ezekre szervezetünknek nem csak gyerekkorban, hanem minden életkorban szüksége van. 
Az omega-3 és omega-6 zsírsavak fogyasztása elsősorban az idegrendszer és a retina egészséges fejlődéséhez szükséges, ezen felül pedig szív és érrendszeri problémákat is megelőzhetünk velük. 
 
Az omega-3 zsírsav nagy arányban megtalálható a dióolajban, a halolajban és a lenolajban.
Ezeket az olajakat nyugodtan adhatjuk gyermekeinknek, hogy egészséges gyermekből egészséges felnőttekké váljanak.
Nap maximális adag 1 kiskanál.

 

Tetszett? Akkor kattints és oszd meg!Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..