Vitaminraktárok feltöltve! – 1. rész

(A cikkben szereplő értékek és információk irodalmi forrásokon alapulnak. Bármilyen betegség vagy konkrét panasz esetén javasolt a szakorvosi konzultáció!)

Lassan vége felé közeledik a február és mi még mindig azt figyeljük a híradásokban, hogy vajon mennyi hóra számíthatunk. Nem mostanában fordult elő ilyesmi.

Amikor szinte napra pontosan 5 évvel ezelőtt megszületett első kislányunk, olyan szép idők voltak, hogy már az első hét után nagyokat tudtunk sétálni a napsütésben. Mintha tegnap lett volna…

Nem emlékszem egészen pontosan, de szerintem 5 éve nem volt ennyi hó egy tél alatt, mint most. És állítólag nincs vége…

De nem a tél iránti elégedetlenségemet szeretném kifejezni ma, mert tudom, hogy az évszakok váltakozásának megvan a rendje és tudom, hogy majd tavasszal, illetve nyáron hálás szívvel fogunk visszagondolni erre sok csapadékra.

 

Amiről ma szeretnék írni, az még mindig a tél végi egészségmegőrzés és betegségmegelőzés témakörébe tartozik. Nincs mese még egy darabig ki kell tartanunk. 

Azt azonban ne felejtsük el, hogy tél végére a vitaminraktáraink kiürülnek, ezért fokozott figyelmet igényel az utánpótlás. 

 

Ma sorra veszek 4 vitamint azért, hogy megmutassam nektek, hogy melyik miért fontos szervezetünk számára, illetve, hogy melyik vitamint melyik növényi olaj segítségével pótolhatjuk a lehető legtermészetesebb módon. 

Valamelyik nap a kislányom egy rádiós reklám hallatán kérdezte meg tőle, hogy “anya, miért mondják azt, hogy a cukorka a természet gyógyszertárából való?”. Igen, ez már az ő fülét is megüti. Elbeszélgettünk aztán arról, hogy miért is a természetben találhatóak az igazi “gyógyszerek” és miért is olyan fontos ez nekünk. 

Lássuk, akkor a vitaminokat!


Elsőként a C-vitamint említeném. Miért fontos a C-vitamin szervezetünk számára?

– a szabad gyökök káros hatásával szemben védi szervezetünket

– véd a szív és érrendszeri-betegségekkel, valamint a rákkal szemben 

– erősíti az artériák kollagén-szerkezetét, csökkenti a teljes koleszterinszintet és a magas vérnyomást,

– emeli a “jó típusú” HDL-koleszterinszintet, és megakadályozza a vérrögképződést

– számos tanulmány szerint a szívinfarktus és a koszorúér-betegségek kockázata alacsony C-vitamin-szint esetén nő

Melyik olaj gazdag C-vitaminban?

– földi mandula
– lenmagolaj
– mogyoróolaj

Ajánlott napi fogyasztás: 1 evőkanál naponta.

A következő fontos vitamin az E-vitamin. Miért fontos szerveztünk számára?

Az agy nagy mennyiségű többszörösen telí­tetlen zsírsavat tartalmaz, amely a zsírsavak közül a leginkább ki van téve a szabad gyökök okozta pusztításoknak. Ha egy agysejt zsírsavát károsodás éri olyan láncreakciót idéz elő, amelyben az egész agy területén sok-sok zsírsav lerombolódik. Az E-vitamin ezt a reakciót gátolja, még a beindulás előtt. Ez a vitamin képes a zsírszöveteket a károsodástól megvédeni.

Ha odafigyelünk az  E-vitamin pótlására, akkor sokat tehetünk agyunk optimális állapotának fenntartásáért, valamint csökkenthetjük az olyan betegségek kockázatát, mint az Alzheimer-kór.


Melyik olajok gazdagok E-vitaminban?
– pisztáciaolaj
– szőlőmagolaj
– földi mandulaolaj
– makadámiai dióolaj
– dióolaj
– fenyőmagolaj
– tökmagolaj
– lenmagolaj
– földimogyoróolaj
– argán olaj
– szezámmagolaj
– mogyoróolaj (törökmogyoróból)

Ajánlott fogyasztás: napi 1 evőkanál


A következő vitamin, mely nagyon fontos szervezetünk számára az az A-vitamin.

Az A-vitamin azért fontos szervezetünk számára, mert ehhez kapcsolhatjuk a szürkületben való látás biztosítását.  A szem ideghártyájában a fény érzékeléséért felelős rodopszin vagy látóbíbor képződéséhez szükséges.

Ha kevés a fény környezetünkben, retinol hiányában nem tudjuk azt érzékelni, nem látunk. Ezt hívják farkasvakságnak vagy szürkületi vakságnak, ami egyben az A-vitamin hiány első tünete.

A-vitaminban gazdag olajok:
– dióolaj
– pisztáciaolaj
– makadámiai dióolaj
– fenyőmagolaj
– lenmagolaj
– barackmagolaj
– napraforgóolaj
– argán olaj


Meg kell említeni még a B-vitamint is.

A B-vitaminok vízben oldódó vitamincsalád, melyek változatos táplálkozással jutnak a szervezetbe. A B-vitaminok a vékonybélben szívódnak fel, és a szervezet biokémiai folyamatainak motorjaként vesznek részt szervezetünk működésében.
A vitaminok hiányát okozhatja az alkoholfogyasztás, gyomor-bélrendszeri betegség miatt kialakuló felszívódási zavar.

A B-vitaminok hiányának tünetei leginkább idegrendszeri, bőrgyógyászati, emésztőrendszeri és pszichiátriai tünetekben jelentkezik.

B-vitaminban gazdag olajok:
– pisztáciaolaj
– makadámiai dióolaj
– dióolaj
– fenyőmagolaj
– lenmagolaj
– tökmagolaj (B1-, B2- és B6-vitaminban gazdag)
– barackmagolaj
– mogyoróolaj (B1-, B2- és B6-vitaminban gazdag)

 

Figyeljünk hát oda vitaminraktáraink feltöltésére, hogy az áhított tavasz és a vele járó tavaszi fáradtság se tudjon ledönteni a lábunkról!

Még nincs vége, itt a sorozat 2. része! Tovább folytatjuk a vitaminraktárok feltöltését => Vitaminraktárok feltöltve! – 2. rész

banner_feliratkoztatás

Tetszett? Akkor kattints és oszd meg!Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Vitaminraktárok feltöltve! – 1. rész” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Kedves Gizike!

    Kb. egy éve amikor elkezdtem a hidegen sajtolt olajok jótékony hatásával foglalkozni. Nagyon jó véleményeket és jó tanácsokat kaptam tőled is.
    Mindenkinek tudom ajánlani, és ajánlom is, mert csodákat tud teremteni ha folyamatosan szedi az ember. Jelenleg mákolajat fogyasztok. Előtte lenmagolajat – dióolajjal elegyítve. Nagyon jól érzem magam, és ez a legfontosabb 60 év felett.

    Munkátokhoz további sikereket kívánok.

    Üdvözlettel: Tornyiné Icuka

    1. Kedves Icuka!
      Nagy örömmel olvastam a soraid! Köszönöm, hogy megosztottad velem és annak pedig külön örülök, hogy ilyen pozitív hatással voltak a mindennapjaidra!
      További jó egészséget kívánok Neked!

      Köszönöm a jó kívánságokat! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..