Mire jó a szőlőmagolaj?

GastrOlaj család legújabb tagja a hidegen sajtolt szőlőmagolaj. A mai bejegyzésben összegyűjtöttem, hogy mire is jó a szőlőmagolaj!

Ebben a bejegyzésben szó lesz arról, hogy:

  • a szőlőmagolajból milyen a hidegen sajtolt és miért ezt kell választanod
  • a szőlőmagolajnak milyen értékes összetevői vannak
  • a szőlőmagolajat hogyan érdemes fogyasztanod
  • a szőlőmagolajnak milyen felhasználási módjai lehetnek.

Nézzük ezeket a pontokat szépen sorban, kattints és olvass tovább!

Milyen a hidegen sajtolt szőlőmagolaj?

Ez az egyik legfontosabb kérdés és probléma. Szinte minden olajnál előkerül, hogy miért hangsúlyozom ennyire azt, hogy csak a hidegen sajtolt olaj lehet a jó.

A “hidegen sajtolt” elnevezés nem csupán egy szókapcsolat. Nagyon fontos jelentéssel bír az olaj szempontjából, mert magát az olajsajtolás módját tükrözi. A hidegen sajtolás lényege, hogy a magokat a megtiszítás (és a szükséges válogatás) után egy csigás présbe helyezik és kisajtolják belőlük az olajat. Ennyi.

Azért ilyen fontos ez, mert a sajtolás során nem érintkezik magas hőmérséklettel sem a szőlőmag, sem a szőlőmagolaj, így lehet megőrizni a szőlőmag értékes összetevőit és továbbadni az olajba.

Vannak azonban gyártók, akik elsősorban a nagyobb kihozatal érdekében felmelegítik a magokat, így azonban egy silányabb minőségű olajat kapnak, hiszen a magas hőmérséklet károsíthatja az értékes összetevőket. A nagyobb kihozatal miatt (vagyis, hogy egy adott mennyiségű magból több olajat tudnak kisajtolni) olcsóbban tudják adni az ilyen olajat.

Szóval, ha szeretnéd élvezni a szőlőmagolaj pozitív élettani hatásait, akkor mindenképpen valódi hidegen sajtolt olajat válassz. Tudom, hogy ez nem olcsó, de nézd azt az oldalát, hogy a valódi hidegen sajtolt olaj értékesebb is. Hiába fogyasztasz hosszú időn keresztül egy silányabb minőségű (olcsóbb) olajat, ha annak nincs annyi értékes összetevője – hosszú távon nem érsz el vele semmit. Míg a valódi hidegen sajtolt szőlőmagolajból kisebb mennyiségekben is sok-sok értékes összetevőhöz juttatod hozzá a szervezetedet.

Milyen értékes összetevői vannak a hidegen sajtolt szőlőmagolajnak?

A szőlőmagolaj rendkívül értékes összetevőkkel büszkélkedhet. Nézzük ezeket listába szedve:

  • A-, B1-, B2-, B6-, E- és C-vitamin
  • nátrium
  • kálium
  • kalcium
  • fluor
  • foszfor
  • vas
  • magnézium

A szőlőmagolaj pozitív élettani hatásairól nagyon sokat olvashatunk. Összegyűjtöttem én is néhányat, úgy gondolom, hogy ezek a legfontosabbak és mindenképpen érdemes kiemelni őket:

  • rendkívül gazdag telítetlen zsírsavakban
  • segíthet megvédeni az agyat és az idegrendszert a károsodástól
  • erősítheti az érfalakat és segíthet megelőzni az érelmeszesedést
  • jó hatással lehet allergiás panaszok esetén
  • jó hatással lehet ízületi gyulladás esetén
  • jó hatással lehet aranyér esetén
  • természetes afrodiziákumként is számon tartják
  • segíthet megelőzni a szív- és érrendszeri problémákat
  • segíthet javítani a látást, megelőzni a szürkehályog kialakulását
  • antioxidáns hatású, erősítheti az immunrendszert
  • segíthet enyhíteni a változókori tüneteket
  • gyulladásgátló hatása lehet
  • stresszes életmód esetén segíthet megőrizni az egészséget
  • segíthet az agy megfelelő működésében, memória javításában
  • rendkívül jó hatással van a bőrre
    • aromaterápiában hordozó olajként használják, mert nagyon könnyen felszívódik és jól táplálja a bőrt
    • szinte valamennyi bőrtípusra alkalmazható (testápolóként önmagában, meglévő testápolóba csepegtetve vagy masszázsolajként)
    • feszesíti a bőrt
    • elősegítheti a sebgyógyulást

Így érdemes fogyasztanod a hidegen sajtolt szőlőmagolajat!

A hidegen sajtolt szőlőmagolajat kétféleképpen illesztheted be a mindennapjaidba: kúraszerűen fogyasztva és ételeidhez adagolva. Illetve van még egy harmadik mód is, a külsőleg történő felhasználás, de azt a következő pontban részletezem.

Szóval a kúraszerű fogyasztás azt jelenti, hogy:

  • minden reggel, éhgyomorra elfogyasztod a napi ajánlott fogyasztási mennyiséget (felnőtteknek 1 evőkanál, gyerekeknek 1 teáskanál)
  • az olaj elfogyasztása után vársz körülbelül 20 percet és csak ezután reggelizel
  • ha rendszeresen fekete teát vagy kávét is fogyasztasz, akkor ezzel várd meg a reggelit a jobb felszívódás érdekében
  • ha nem tudod önmagában meginni az olajat, akkor egy korty vizet vagy gyümölcslevet nyugodtan ihatsz utána (csak ne citrusféléket, mert gátolhatja a felszívódást)
  • mindezt folytatod 3 hónapig rendszeresen, azaz minden nap elfogyasztod a napi ajánlott mennyiséget

Ezen kívül a hidegen sajtolt szőlőmagolajat hozzáadhatod ételeidhez is.

Vannak, akik az olajos állag miatt, vagy az íze miatt nem tudják önmagában elfogyasztani a szőlőmagolajat. Nekik azt javaslom, hogy adják hozzá a reggelijükhöz. Tudom, hogy vannak, akik nem reggeliznek, de szerintem az egészséges életmódhoz, az egészséges szokások kialakításához nagyon fontos, hogy reggelivel induljon a nap. Számos betegséget meg lehet előzni a rendszeres reggelivel.

Így illeszd be a reggeleidbe a szőlőmagolajat:

  • add hozzá egy natúr joghurthoz és tegyél bele aszalt/friss gyümölcsöt
  • add hozzá zabkásához
  • add hozzá szendvicskrémhez (itt azt szoktam javasolni, hogy egy nagyon mennyiségből vegyél ki magadnak annyit, amennyit elfogyasztasz és abba keverd bele a napi adagodat, így biztosan elfogyasztod)
  • locsold meg vele a zöldségeket
  • használd vaj/margarin helyett szendvicseken
  • ha egyáltalán nem tudsz reggelizni, akkor legalább egy turmixot készíts reggel és abba öntsd bele

Szőlőmagolaj felhasználási módjai

A szőlőmagolaj a bőr legjobb barátja. Rengeteg kozmetikai készítmény alapja, de véleményem szerint önmagában is remekül használható, sőt! Ha önmagában használod, akkor biztos lehetsz abban, hogy semmilyen káros anyaggal nem érintkezik a bőröddel.

  1. Masszázs: a szőlőmagolaj kedvező összetevői miatt szinte bármilyen típusú bőrre alkalmazható. Könnyen felszívódik, nagyon jól alkalmazható masszázsolajként, illetve az aromaterápiában vivő olajként (ez azt jelenti, hogy ebbe teszik bele az esszenciális, másnéven illóolajak).
  2. Bőrfeszesítő krém: a régi testápolódat nyugodtan lecserélheted szőlőmagolajra. Fürdés/zuhanyzás után önts a tenyeredbe, majd körkörös mozdulatokkal masszírozd a bőrödbe az olajat. Az illóolajakat is segítségül hívhatod:
    – grapefriut
    – citrom
    – rozmaring
    – pálmarózsa
    Ezek mind bőfeszesítő, méregtelenítő esszenciális olajak. Érdemes frissen, felhasználás előtt összekeverni a hordozó olajat az illóolajakkal, az aránynál próbáld meg tartani, hogy az illóolaj a hordózóolajnak 3-5%-a legyen. 10 ml körülbelül 200 csepp, ehhez 6-10 csepp illóolajat tegyél.
  3. Arcpakolás: egy egyszerű receptet hoztam neked. Zabpelyhet keverj össze a sóval, 2:1 arányban, majd adj hozzá annyit olajat, hogy jól kenhető legyen. Vidd fel az arcodra, és pihenj le 15-20 percre. Végül dörzsöld le az arcodról a pakolást, majd mosd meg langyos vízzel.
  4. Hajpakolás: száraz fejbőr vagy száraz haj esetén jó eredményeket érhetsz el vele. Hajhosszúságtól függően érdemes 40-50 ml-t elkészíteni és száraz hajra felvinni. Alaposan oszlasd el, majd várj vele körülbelül fél órát és a szokásos módon mosd meg a hajad.
    Illóolajakat itt is adhatsz hozzá: rozmaring keringésserkentésre, citrom fertőtlenítésre, atlaszcédrus korpásodás ellen.

 

Irodalmi források:
www.medinatural.hu
www.erintesem.hu
www.napidoktor.hu
www.gyogyszernelkul.com

Tetszett? Akkor kattints és oszd meg!Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..