Miért kell kerülni a telített zsírokat?

 

Amikor egészséges életről beszélünk, akkor azt is kijelenthetjük, hogy ennek egyik fő pillére az egészséges táplálkozás. 

 

Sok helyen olvastam már arról, hogy mit jelent egészségesen táplálkozni. Nem felsorolni szeretném ezeket a jellemzőket, hanem inkább kiragadnék egy nagyon fontos területet.

 

Ez pedig a telített és a telítetlen zsírsavak aránya az étkezésünkben. Aki régebb óta követi az oldalamat, az már biztosan olvasott arról, hogy szervezetünk egészsége szempontjából a telítetlen zsírsavak fogyasztása a javasolt. Pontosan ezért is kerülnek előtérbe a növényi olajok, pontosabban a hidegen sajtolt növényi olajok, mert ezek nagyon gazdagok telítetlen zsírsavakban (persze ezt szakmai szemmel tovább is bonthatnánk, hiszen meg kell különböztetni az egyszeresen, illetve a többszörösen telítetlen zsírsavakat is – de ez talán egy másik bejegyzés témája lehet).

 

De mi a baj a telített zsírsavakkal? Miért kell kerülni őket?
A telített zsírok nem tartalmaznak kettős kémiai kötéseket, egyenes láncai szorosan illeszkednek egymás mellé, ezért van az, hogy zsír formájában nagy mennyiségű energiát raktároznak.

 

Táplálkozástudományi szakemberek szerint a telített zsírokban gazdag étkezés:
– jelentős mértékben hozzájárul ahhoz, hogy a vér koleszterinszintje megemelkedjen,
– ennek következménye lehet szív- és érrendszeri betegségek kialakulása és
– anyagcsere probléma
– megnő a vérben lévő káros koleszterinszint (LDL) mennyisége
– veszélyes következmény lehet a trombózis, mert hajlamosít vérrögképződésre is
– egy dán kutatás szerint a túlzott telített zsírsav fogyasztás a spermiumok számát is csökkenti

 

Milyen ételeket érdemes kerülni? Melyek tartalmaznak sok telített zsírsavat?
Leginkább az állati eredetű zsiradékok tartoznak ide, valamint a növényi eredetű zsiradékok közül a pálmazsír és kókuszzsír.
Ezeken felül előfordul még húskészítményekben és kemény sajtokban is.
Jellemzőjük, hogy szobahőmérsékleten is szilárd halmazállapotúak.

 

A káros hatások elkerülhetőek lennének abban az esetben, ha a táplálkozás során megmaradna a megfelelő arány a telített és a telítetlen zsírsavak fogyasztásából. A táplálkozástudományi szakemberek szerint az optimális arány 1:3 (telített és telítetlen zsírsavak)
Szakemberek szerint ez az arány a mai életvitelünk mellett nagyon eltolódott, mégpedig 20:1 arány jellemző.

 

Előfordul, hogy olvashatunk arról is, hogy a növényi olajok sem egészségesek. Ebben az esetben arra kell gondolni, hogy például a margarinok esetében hidrogenizálják az értékes olajakat, aminek az a következménye, hogy megváltozik a szerkezete. Ezeket hívjuk transzzsíroknak, melyek fogyasztását lehetőleg mindenki kerülje.

 

Fogyasszunk helyettük értékes, hidegen sajtolt növényi olajakat, melyek telítetlen zsírsavakban gazdagok. Ennek hatására segítenek megtisztítani az érfalakat és csökkentik a koleszterinszintet.  Az általunk készített hidegen sajtolt GastrOlajok laboratórium által bizonyítottan sok telítetlen zsírsavat tartalmaznak. Olajainkat itt találod => Ide kattints kérlek!
Őrizzük meg egészségünket hidegen sajtolt növényi olajok fogyasztásával!
Forrás: www.pinterest.com
  banner_feliratkoztatás
Tetszett? Akkor kattints és oszd meg!Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Miért kell kerülni a telített zsírokat?” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..